Een baan, relatie of andere situatie die je geen voldoening (meer) geeft. Als je dit herkent zit je waarschijnlijk niet zo lekker in je vel als je zou willen. Je zou willen dat de situatie anders was. Maar in plaats van in actie te komen, zak je verder weg in je onvrede. Onrust, twijfel en angst zaaien verderf. Je raakt er in verstrikt en wordt alleen maar ongelukkiger. Terwijl je droomt van een leven volgens jouw innerlijke waarden en van betekenis zijn lukt het je maar niet om die verandering te realiseren.
Waarom is het toch zo moeilijk om deze spiraal te doorbreken?
Dat heeft te maken met een aantal cruciale denkfouten die we in een dergelijke situatie vaak maken.
Om de spiraal te doorbreken is de eerste stap het herkennen van deze denkfouten.

 

1. Een verkeerde definitie van geluk

Wat is geluk? Het beeld dat ons wordt voorgeschoteld is een beeld van ‘gemaakt’ geluk. Instagramgeluk. Alles moet perfect zijn. Succes is de bepalende factor. Wie daar aan voldoet is gelukkig. Althans, die illusie wordt gewekt. Want het is een illusie dat je gelukkig bent als je aan het ideale plaatje voldoet. In dat plaatje is geen plaats voor tegenslag, pijn en teleurstelling. Geluk betekent niet dat er nooit tegenslag, pijn of teleurstelling is. Dan zou je leven vlak en zelfs zinloos worden. Stop dus met jezelf voorhouden dat alles perfect moet zijn.

Wat kun je doen? Dealen met tegenslag, pijn en teleurstelling geeft juist waarde aan jouw leven. Echt geluk zit van binnen. Genieten van kleine dingen. De natuur. Een glimlach. Een goed gesprek met een vriend(in). En op wat grotere schaal: leven vanuit je talent. Jouw unieke bijdrage leveren. Dat kan alleen in relatie tot anderen; als jij doet waarvoor je bedoeld bent dan heeft dat waarde voor een ander. Bovendien werkt het als een olievlek: jij lekker in je vel; de mensen om je heen ook blij(er). In plaats van streven naar het ideale plaatje, ontdek het geluk in jezelf.

 

2. Filteren

Filteren betekent dat je onbewust selectief naar de situatie kijkt, terwijl je andere aspecten negeert. Je legt de focus op wat er mis is en ziet vooral de beren op de weg. Wat je aandacht geeft groeit, dus het wordt er niet beter van.

Wat kun je doen? Jezelf erop betrappen dat je aan het filteren bent, is vaak al genoeg om ervoor te zorgen dat je je blik verruimt. Schrijf eens op wat je allemaal zou kunnen doen om iets aan de situatie te veranderen. Laat de beren maar gewoon de weg oversteken, daar deal je later wel mee. Focus op waar je naartoe wilt in plaats van waar je vandaan wilt (je huidige situatie).

 

3. Zekerheden blijven verzamelen

Als kind zijn we vrij en onbevangen. We staan niet stil bij wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Dat gaat er al snel af. De meesten van ons zijn opgegroeid met het idee van zekerheden: als je een partner, een huis, een baan hebt dan zit je gebakken. Met de gebakken peren soms, want hoe meer zekerheden, des te banger worden we om deze kwijt te raken. En in plaats van de teugels te laten vieren trekken we deze juist strakker aan: bij elke stap die we zetten willen we zeker zijn van het resultaat.

 Wat kun je doen? Draai het eens om. Ben je er wel zeker van dat je komt waar je wilt zijn zonder risico’s te nemen? Dacht het niet. Waar je wel zeker van kunt zijn: als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. De woorden van Einstein, die hij aanvulde met de definitie van waanzin: steeds hetzelfde doen en andere resultaten verwachten.
Kijk je angst in de ogen: wat is het ergste dat er kan gebeuren als je jouw zekerheden, overigens meestal schijnzekerheden, los laat? Hoe zul je je voelen als je toch in het diepe bent gesprongen? Feal the fear and do it anyway.

 

4. Bezig zijn met wat anderen er van denken

Wat zullen de buren er van denken? Heeft dit zich ook zo hardnekkig genesteld in jouw systeem? Men kan er namelijk iets van vinden als jij jouw baan opzegt, het roer omgooit, bij je partner weggaat, die leidinggevende functie aanvaardt, die wereldreis gaat maken enzovoort. Je kunt als naïef, arrogant, egoïstisch, dom, profiteur, eigenzinnig, roekeloos en nog veel meer bestempeld worden.

Wat kun je doen? Smeer je in met NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Niemand kan namelijk gedachten lezen, jij ook niet. En je hebt het al druk genoeg met jouw eigen gedachten, daar passen de mogelijke gedachten van anderen helemaal niet meer bij.
En ja, het is waar. Mensen denken wel eens iets. En ze zeggen het soms ook. Zeker als jij iets doet wat een ander niet zomaar durft. Dat doe jij ook over anderen toch?
Bedenk ook: kritiek komt meestal niet van mensen die jij als voorbeeld beschouwt. Het oordeel dat (jij denkt dat) een ander over jou zou kunnen hebben is niets anders dan het oordeel dat jij jezelf oplegt.

 

5. Catastrofaal denken

Eenmaal in de negatieve denkspiraal ben je al snel aan het doemdenken. Je verwacht het ergste, de grootste mislukking allertijden. Je kunt maar beter geen verdere stappen zetten, want het gaat zeker op een ramp uitlopen.

Wat kun je doen? Catastrofaal denken ga je tegen door de rampgedachten uit te dagen. Verzamel eerst argumenten voor de rampgedachte, en daarna tegen. Vraag je je bijvoorbeeld eens af wat het onwaarschijnlijk maakt dat je partner vreemdgaat. Hoe groot is nu werkelijk de kans dat hij/zij vreemdgaat? Welke andere verklaring is mogelijk voor het gedrag van de partner? Leg de argumenten naast elkaar, en je krijgt een veel genuanceerder beeld. Ga ook na wat je zou kunnen doen als echt het ergste gebeurt. Wat zijn de praktische en emotionele gevolgen? Hoe zou je die kunnen ondervangen? Als je een noodplan hebt, hoef je je minder zorgen te maken en vermindert je jaloezie.

 

6. Negatief zelfbeeld

Een negatief zelfbeeld zorgt voor belemmerende overtuigingen over jezelf. Het is voor jou niet weggelegd, het gaat jou toch niet lukken, wie zit er nou op jou te wachten, voor jou is het écht niet zo simpel, jij bent nu eenmaal… (vul maar in). Als je een negatief zelfbeeld hebt dan leg je vaak ook onjuiste verbanden: als iets jou niet lukt ligt het aan jezelf, als iets wel lukt dan waren de omstandigheden gunstig. Herkenbaar?

Wat kun je doen? Begin eens met het volledig evalueren van zowel successen als situaties die niet uitpakten zoals je wilde. Wat is er werkelijk toe te schrijven aan de omstandigheden? En wat is werkelijk jouw eigen aandeel? Je zult zien dat je voor alle combinaties iets in kunt vullen. Zo krijg je een genuanceerder beeld.
Hardnekkige negatieve overtuigingen over jezelf vinden hun oorsprong vaak in je jeugd. Breng deze ideeën eens in kaart en ga eens na waar ze vandaan komen. Is er een verband tussen jouw angst voor afwijzing en al die keren dat jou als kind de mond gesnoerd werd? Ben je bang om te falen doordat vroeger werd ingezoomd op wat er niet goed was? Besef dat deze ervaringen losstaan van het hier-en-nu. Als overlevingsmechanisme ben je dit ooit gaan geloven, maar nu als volwassene kun je zien dat het niet waar is.

 

7. Een verkeerd voorbeeld

Stel, je droomt van een volgende loopbaanstap. Je ziet het helemaal voor je. Een collega heeft die stap ook gezet. En dat vind je toch zo’n naar persoon. Want de manier waarop zij dat voor zichzelf heeft geregeld kan wat jou betreft het daglicht niet verdragen. Als dezelfde ambitie hebben betekent dat jij je dan ook zo moet gedragen, dan laat maar!
Je neemt de ander als voorbeeld. Onbewust leg je een verband tussen waar jij naartoe wilt en wat er voor nodig is om daar te komen. Om op die plek te komen moet ik me -net als die ander- als een hielenlikker gedragen. Op basis van een verkeerd voorbeeld. Jij bent die ander niet.

Wat kun je doen? Onderzoek jouw pluspunten voor de positie die je ambieert. Hoe past dit bij jouw talent, jouw drijfveren, jouw waarden? Ga uit van jouw eigen kracht. En als je jezelf toch wilt vergelijken met anderen, neem dan een voorbeeld aan de mensen die voor jou ook echt een voorbeeld zijn. Vraag je eens af wat je aan deze personen bewondert. Waarschijnlijk dat zij het op eigen kracht doen (en die heel dicht ligt bij de jouwe).

 

Je doet niks fout

Als je een beetje past in mijn klantprofiel dan kan ik me zomaar voorstellen dat je getriggerd raakt door het woordje denkFOUT. Mogelijk schoot er iets door je heen als ‘zie je wel, ik doe het weer niet goed’. Om jezelf daarover vervolgens nog eens met het zweepje te geven. Even iets rechtzetten. Je doet namelijk helemaal niks fout. Jouw denkpatronen en reacties zijn volkomen normaal menselijk. Je bent zo gaan denken uit bescherming voor jezelf. Dat was ooit effectief. Maar nu niet meer. Nu brengt het je eerder verder weg van waar je wilt zijn dan dichterbij. En daar mag je met compassie naar jezelf naar kijken. Nu zie je het. En alleen als je het ziet kun je er iets aan veranderen. Daar mag je jezelf alvast een schouderklopje voor geven.

Volg vooral je gevoel, want dat maakt geen denkfouten.

 

Welke denkfouten herken jij? Wil je jouw denkpatronen verder ontrafelen en ontdekken wat jou helpt om dichter bij jouw geluk te komen? Wil jij je vrij voelen om te kiezen voor wat écht jouw ding is, zodat je op jouw unieke manier het verschil kunt maken?

Maak dan een afspraak voor een gratis sessie. Je krijgt van mij gegarandeerd inspiratie en tips die je direct kunt toepassen.

Heb jij het gratis e-book al?

Met de tips uit dit e-book kun je direct aan de slag. 

Zet nu de eerste stap om je hart te volgen!

Je hebt je met succes ingeschreven!