Ik ben op zoek naar hulp. Zo stond het letterlijk in het bericht in een facebookgroep.  Het thema waar ze hulp bij zocht was er één waar ik zo te zeggen ‘op aan ga’. Als mens en als professional. Dus reageerde ik direct vanuit een ‘ik voel dat ik jou verder kan helpen’ met het aanbod voor een gratis en vrijblijvend gesprek en plaatste mijn reactie.  In mijn enthousiasme had ik niet gekeken om welke facebookgroep het ging. En bedacht ik opeens dat het aanbieden van diensten in deze groep waarschijnlijk niet mocht. Dus meteen een bericht er achteraan: of mag dit niet in deze groep? Vrijwel direct kwam de reactie van een beheerder: het mocht inderdaad niet en mijn reactie werd verwijderd. Ok, prima. Jouw groep, jouw regels. En die respecteer ik. Dus ik maakte excuses. So far so good.

Omdat ik benieuwd was naar de tips die werden gegeven volgde ik het bericht natuurlijk wel. Er kwamen wat tips en ervaringen van anderen voorbij, die mogelijk in de behoefte van de vraagsteller zouden voorzien, al vreesde ik dat ze zo’n beetje alles al wel geprobeerd had. En ze had dit probleem ‘al jaren’, dus of deze tips in haar behoefte aan hulp zouden voorzien waag ik te betwijfelen.

 

Heel irritant: er reageren allemaal coaches op een coachvraag

Het werd interessant toen iemand anders een geagiteerde reactie plaatste; deze persoon vond het nogal storend dat er direct verschillende coaches ‘op de vraag duiken’ of mensen die zeggen dat een coach hen heeft geholpen. Die coaches zitten er volgens de schrijver ‘alleen maar bovenop voor hun eigen gewin’  en het lijkt er op dat ze alleen maar elkaar aan het promoten zijn. De term agressieve verkooptechniek werd zelfs genoemd.  

Natuurlijk, het triggert me en dat zegt iets over mij. Het laatste wat ik wil is iemand iets opdringen. En als er iemand niet gediend is van agressieve verkooptechnieken dan ben ik het wel. Nieuwsgierig ben ik ook. Naar de beweegredenen van de schrijver van deze berichten. De beweegredenen om in een topic van een ander en niet als beheerder van de groep, met deze zienswijze er bovenop te duiken. En ik ben benieuwd naar de achtergrond van deze zienswijze. Vanwaar dit wantrouwen? Slechte ervaringen? Een issue met geld misschien? Heeft het iets te maken met jaloezie?

Ik vraag me altijd af hoe gelukkig deze mensen met hun leven zijn. Want mensen die doen waar ze blij van worden en daarmee in hun inkomen voorzien zijn energiek en positief. Ik vrees dus dat deze persoon dat niet kan zeggen.

 

Weinig appels aan de appelboom

Ik ben op zoek naar hulp. Ik heb al jaren een redelijk grote appelboom, maar er komen altijd maar een paar appels aan. Tips en adviezen zijn welkom.

Dat had zomaar een vraag kunnen zijn in een facebookgroep voor hobbytelers.  Inspuiten met middel X tegen het ongedierte. Plant er bij-vriendelijke bloemen omheen zodat de bijen voor een goede verspreiding van het stuifmeel zorgen. Zet een appelboom nooit naast een conifeer. Snoei de boom  in maart  helemaal terug. Dit zouden reacties kunnen zijn in de groep. Ik heb werkelijk geen idee van de waarde en bruikbaarheid van deze tips, want ik ben geen expert op het gebied van appelbomen hè…

Laat er nu ook een professioneel fruitteler lid zijn van deze groep. Uit enthousiasme voor zijn vak. Hij ziet goede en bruikbare tips binnenkomen. Maar ook tenenkrommende. Hij biedt de vragensteller aan om er een keer over te sparren. Hij zal dan vooral vragen stellen. Waar staat de boom? In wat voor grond? Komt er veel bloesem aan? Hoe zien de bladeren er uit? Zijn er tekenen van ongedierte? Wordt de boom gesnoeid? Wanneer en hoe ver? Op basis van de antwoorden kan en zal hij gerichte tips en adviezen geven. Dat doet hij gratis. Is hij dan uit op eigen gewin? Hanteert hij een agressieve verkooptechniek?

Vooropgesteld: regels in een groep moeten gerespecteerd worden. Als vraagsteller die al veel geprobeerd heeft wat voor hem of haar niet blijkt te werken kun je je ook afvragen wat een goede plek is om je vraag te poneren. Wil je tips van mensen die met hetzelfde worstelen of liever van een expert? Maar los daarvan.

 

Wat is een goede fiets?

Nog een voorbeeld. Omdat ik opeens sterk moet denken aan een klant van mij. Een fietsspecialist met een eigen zaak. Die soms fietsen van klanten inruilt die hij niet meer kan verkopen. En die hij dan gratis ter beschikking stelt aan asielzoekers in zijn woonplaats. Om te leren fietsen. Om maar even aan te geven wat voor iemand het is. Ook hij zou als expert in een facebookgroep van een fietsclub kunnen reageren op de vraag wat een goede fiets is om fietstochten te maken. Mogelijk (waarschijnlijk)  zou hij aanbieden contact te hebben. Ook hij zou vragen stellen: in wat voor omgeving wil je gaan fietsen, op welke ondergrond, aan welke afstanden denk je, wat is je ervaring enzovoort. Dat doet hij voor niks. Omdat hij zijn kennis en ervaring wil delen om mensen blij te maken. Dat doet hij met hart en ziel. Niks persoonlijk gewin.

 

Point made?

Genoeg voorbeelden Welk punt wil ik nu eigenlijk maken? Ik vraag het mezelf ook al af sinds ik aan dit artikel schrijf. Eén punt maakte ik al. Een beetje verdekt misschien.

Mensen die in leven en werk doen wat past bij hun waarden, talent en drijfveren zijn enthousiast, energiek en gedreven. Zij zetten hun expertise en bevlogenheid graag in om anderen daarmee te helpen. En als ze daar hun inkomen mee generen, is dat helemaal mooi toch?

 

De keurslager is er niet voor vegetariërs

Maar er is nog iets.  Hoe blij we ook zelf worden van wat we doen en hoe graag we ons talent ook in willen zetten om het verschil te maken, het zal nooit voor iedereen zijn.

Iedereen heeft een talent en kan daarmee het verschil maken, maar niet voor iedereen. Als ik het met mijn klanten heb over hun unieke talent dan gebruik ik altijd het voorbeeld van de bloemblaadjes. Wat jij de wereld te bieden hebt is als een mand met bloemblaadjes. Je strooit deze blaadjes uit. Er zijn mensen die helemaal niet opmerken dat je bloemblaadjes strooit. Er zijn mensen die het wel zien, maar die onverschillig doorlopen. Mensen die ze zien, maar de kleur of geur staat hen niet aan en ze gaan ze misschien wel bewust vertrappen. Ook zijn er mensen die wel nieuwsgierig zijn. Een blaadje oppakken en het bekijken. Om vervolgens te besluiten het weer los te laten en door te lopen. Terwijl jij zeker weet dat jouw blaadje iets voor deze persoon is.

En er zijn mensen, meestal niet de meerderheid, die jouw blaadjes oppakken en jou vragen om er meer over te vertellen. En dat is waar jouw talent ‘aan’ kan gaan. Waar jij jouw ding te doen hebt.

De keurslager is er niet voor vegetariërs, de Ferraridealer niet voor de Mazdarijder, de metalband niet voor de liefhebber van volkszangers, de schrijver niet voor mensen die een hekel hebben aan lezen en de grasmaaierverkoper niet voor mensen met alleen een klein balkon. Ga je die mensen ‘lastig vallen’ met jouw talent, dan stuit je op weerstand. Wantrouwen, kritiek, noem maar op.

Doe dus waar je zelf ‘op aan gaat’ voor wie het weet te waarderen. Iedereen blij. 

 

Ben jij op zoek naar hulp? Kun je nog niet volmondig zeggen dat je doet waar je ‘op aan’ gaat? Wil je nu wel eens weten wat jou echt drijft, wat jouw talent is en hoe jij het verschil kunt maken op een manier waar zowel jij als de ander blij van wordt?

Dan ben je van harte welkom voor een gratis sessie. Je krijgt van mij een eerlijk advies over wat jou verder gaat helpen. Vrijblijvend. Ik doe je alleen een aanbod als dat past bij waar jij nu bent. Geen agressieve verkooptechniek. Mocht je daar toch bang voor zijn, laat dan dit bloemblaadje maar liggen.

 

 

Heb jij het gratis e-book al?

Met de tips uit dit e-book kun je direct aan de slag. 

Zet nu de eerste stap om je hart te volgen!

Je hebt je met succes ingeschreven!