Ik begrijp wat je zegt Carina, MAAR…

Maar ik loop helemaal vast in de uitvoering.
Maar mijn situatie is nogal complex.
Maar ik krijg het niet voor elkaar.
Maar dan moet het je wel gegund worden.

Een kleine greep uit de reacties die ik kreeg op het mini-webinar dat ik vorige week gaf voor de deelnemers aan de masterclass ‘Reken af met wat je tegenhoudt’ die, om de inmiddels bekende reden, niet live door kon gaan.

Een waardevol webinar waarin ik inzichten en handvatten deelde, en waarna er voor sommigen nog wat losse eindjes overbleven. Zoals blijkt uit wat hierboven staat. Een mooie aanleiding om de inhoud te delen met een breder publiek én verder in te gaan op de losse eindjes.

 

Is tegenslag echt zo vervelend?

Tegenslagen, belemmeringen, hindernissen, rampen en crises horen bij het leven. En of het nu op macroniveau is, zoals de situatie waar we nu op mondiaal niveau in verzeild zijn geraakt, of op microniveau, hoe jij ervaart hoe deze situatie jou belemmert; het is vervelend dat je gehinderd wordt om te doen wat je eigenlijk wilt doen. Of toch niet?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil helemaal nergens de narigheid bagatelliseren die we nu om ons heen zien. Beschouw dit als een uitnodiging om te onderzoeken hoe je er goed doorheen komt.

Het zijn niet de dingen zelf die ons bang maken, maar de manier waarop we de dingen bekijken

Oftewel: Mensen raken niet van streek door de gebeurtenissen, maar door de manier waarop ze tegen die gebeurtenissen aankijken

Uitspraken van de Romeins filosoof Epictetus. Hij had bijna 2000 jaar gelden het principe van fixed en growth mindset al door.

 

Rekensommetje

Kijk nu, met bovenstaande uitspraken in je hoofd, eens naar onderstaand ‘rekensommetje’:

Gebeurtenis + gedachten = gevoel + gedrag

Het is niet de gebeurtenis zelf die je een bepaald gevoel geeft en je daarmee aanzet tot gedrag (en dat kan ook geen gedrag zijn, want dat is ook gedrag. Kun je me nog volgen?). Als dat zo was dan zouden we allemaal hetzelfde reageren op de maatregelen en allemaal wél of allemaal niet naar het strand of de heide gaan. Hoe jij denkt over een gebeurtenis, dat is van invloed op hoe je reageert. Als jij denkt dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen, of je denkt ‘dat bepaal ik zelf wel’ of iets van die strekking trek je eerder je wandelschoenen aan dan wanneer je vreest dat anderen niet genoeg afstand houden en het virus jou zeker gaat treffen.

We blijven de kracht van onze gedachten maar onderschatten. Of is dat overschatten? Enfin, je begrijpt wat ik bedoel.

 

Zelfs gelukkige mensen denken overwegend negatief

De kracht van gedachten dus. We hebben meer dan 50.000 gedachten per dag (ik heb studies gelezen waarin wordt beweerd dat er zelfs meer dan 120.000 per dag zijn). Zelfs bij gelukkige mensen die positief in het leven staan is daarvan meer dan de helft negatief geladen. En daarmee vaak belemmerend voor ons handelen. Zonde van al dat potentieel.

 

Het herkennen van belemmerende gedachten

Vaak zijn het belemmerende gedachten of overtuigingen die ons weerhouden om te doen wat we willen doen. Zodat we ook niet bereiken wat we willen bereiken.
We maken iets tot waarheid dat geen feit is, maar (een afgeleide van) een belemmerende overtuiging.
Om te ontdekken of het vooral jouw gedachten zijn die je hinderen kun je jezelf de volgende vragen stellen.

  1. Is het een feit?
    1a. Kun je absoluut zeker weten dat het waar is? Hoe weet je dat dan?
  2. Helpt deze gedachte om mijn doel te bereiken?
  3. Geeft deze gedachte mij de gewenste / prettige / productieve / neutrale gevoelens?

Antwoord je één of meer keer nee dan heb je te maken met een belemmerende gedachte of overtuiging. De gedachte ‘we kunnen niet naar de Efteling met Pasen’ is bijvoorbeeld waar. Het is niet de gedachte zelf die je hindert, het is een gegeven. ‘We kunnen niks leuks gaan doen met Pasen’ daarentegen doorstaat deze toets niet.

 

De invloed van taal

Je taalgebruik heeft veel invloed op je mindset en daarmee op je gevoel. Een gedachte vermomd als een voldongen feit zet je helemaal vast.
‘Ik kan nu geen masterclass geven’
‘Ik heb geen geld’
‘De coronacrisis leidt alleen maar tot ellende’
Voel je hoe dergelijke gedachten zich vastzetten in je brein? En daarmee jou vastzetten, want jouw brein gaat vervolgens op zoek naar bevestiging van jouw gedachte. Negatief geladen woorden (crisis, ellende, vastlopen, complex…) versterken dit mechanisme. Alsof je jezelf laat opsluiten in een kamer zonder ramen en met de deur dicht. Je ziet niet meer wat er buiten is.

 

Cirkels van invloed

De cirkels van invloed (naar het werk van Stephen Covey) kunnen behulpzaam zijn. Onderstaande afbeelding spreekt voor zich.

Hoe groter jouw cirkel van invloed is, des te prettiger voelt het. Er zijn zaken die in je cirkel van betrokkenheid horen en daar zullen blijven. Je hebt geen invloed op wie je ouders zijn, op het weer, op het gedrag of de mening van anderen. Aandacht geven aan de elementen in je cirkel van betrokkenheid leidt tot (meer) zorgen en zelfs paniek.

Er zijn echter ook zaken die van de cirkel van betrokkenheid naar de cirkel van invloed kunnen verschuiven. Denk aan de experts die betrokken zijn bij het maatregelenpakket: voor hen ligt de regelgeving deels binnen hun cirkel van invloed.
Wat kun jij van de cirkel van betrokkenheid naar jouw cirkel van invloed verplaatsten?
Hoe kun je jouw cirkel van invloed vergroten?
Wat kan er wél?

De volgende twee quotes zijn ook van onze vriend Epictetus en wat mij betreft zeer treffend in dit verband:

Er is slechts één weg naar geluk en dat is op te houden met je zorgen maken over dingen waar je geen invloed op hebt

Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt, de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken

 

Eerste hulp bij belemmerende gedachten

Jezelf gewoon een andere gedachte inprenten? Dat wordt nogal eens geopperd. Dat vind ik te kort door de bocht. Simpelweg een gedachte vervangen door het tegenovergestelde werkt namelijk niet. Jouw (onderbewuste) brein gelooft er geen snars van. Je brein neemt een andere gedachte alleen aan als je onderbewuste die gedachte ‘gelooft’.
Als je overtuiging bijvoorbeeld is ‘dat kan (ik) niet’ dan gelooft je onderbewuste je niet als je deze gedachte probeert te vervangen door ‘dat kan (ik) wel’.
Wat kun je dan wel doen als jouw gedachten je grootste hindernis zijn?

Allereerst: stel jezelf open voor het idee dat het ook anders kan zijn. Zet de deur op een kier voor deze mogelijkheid. Er hoeft nog geen concreet antwoord te zijn.
En ga dan oefenen. Oefenen in het herkennen van jouw belemmerende gedachten en oefenen in er anders naar kijken.

 

Dankbaarheid

Op herhaling, want deze noemde ik vorige week al ergens in een bijdrage.
Benoem elke dag waar je dankbaar voor bent. Wat er wél is. Wat wel goed gaat.
Hoe klein of groot ook. De zon schijnt. Je bent gezond. Positieve berichtjes die gedeeld worden. De saamhorigheid. Je hebt lekker gegeten. Je hebt iemand geholpen. De geur van de lente. Mooie muziek. Door aandacht te geven aan het positieve gaat jouw brein zich meer richten op positieve dingen en ontstaat er ruimte voor nieuwe positieve ideeën en acties. Door jouw aandacht anders te richten verandert vanzelf jouw kijk op de zaken.

 

Stel jezelf een open vraag

Een vraag geeft ruimte, in het bijzonder een open vraag. Stel jezelf een vraag als ‘welke mogelijkheden zijn er om mijn deelnemers iets te bieden in plaats van een masterclass?’ ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik genoeg geld bij elkaar krijg om…?’ Welke positieve ontwikkelingen zie ik in deze bijzondere tijd?’. Mijn ervaring is dat er voor elke kwestie minimaal 7 antwoorden mogelijk zijn. En nog veel meer ook. Zo kwam ik deze week in no time tot 31 manieren om mijn klanten te bedienen nu een live gesprek geen optie is. Stel jezelf open voor deze antwoorden, vooral als je bewuste brein ze niet meer kan verzinnen. Daar begint jouw innerlijke wijsheid.

 

Het zijn niet degenen die het minst getroffen worden die er het beste uit komen.
Het zijn degenen die open-minded zijn, mogelijkheden zien en deze benutten. Degene die belemmeringen zien als kans om te leren. Of het nu om grote of kleine vraagstukken gaat. Hoor jij daar ook bij?

Dit stukje tekst zal niet direct levensveranderend zijn, maar laat het eens op je inwerken. Welke inzichten geeft het je? Ik vind het leuk als je dat in een reactie met me deelt.

Heb je behoefte om verder te sparren over hoe dit in jouw specifieke situatie kan werken? Maak dan gebruik van mijn aanbod voor een gratis coachgesprek. Je bent van harte welkom, zolang mijn agenda ruimte biedt.

Heb jij het gratis e-book al?

Met de tips uit dit e-book kun je direct aan de slag. 

Zet nu de eerste stap om je hart te volgen!

Je hebt je met succes ingeschreven!